Tonsillitis

Haihh , aku demam lgi lagi dan lagi :| Kenape tahun nie bnyk kali sgt demam ahh? Dayymm. Kay mulamula selsema jea, hm hm bila dah selsema tu mesty saket tekak. Wajib bgi aku -.- Ahah, ade tonsil bengkak nie memg best sebenarnya -.- Sakit tekak aku memg membunuh do, kaw kaww punya lah. Sbb tonsil tu lah -.-

Tonsil apa? Baca nie.

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut (orofarinks) atau bahasa mudahnya pangkal lidah. Ia berfungsi menapis virus dan bakteria daripada memasuki saluran pernafasan, sekali gus menjadikannya satu daripada sistem pertahanan badan. Namun, tonsil kadangkala gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi, membengkak dan boleh mencapai saiz besar sehingga boleh menyempitkan laluan makanan, malah mengganggu pernafasan.

Bagi orang dewasa, radang tonsil bukan saja membabitkan tisu tonsil, tetapi juga bahagian rongga mulut atau orofarinks.Jika dibuat pembedahan pada kanak-kanak, masalah sakit tekak atau demam akibat penyakit berkenaan dapat dikurangkan, malah boleh sembuh sepenuhnya. Bagaimanapun, bagi orang dewasa, tiada jaminan untuk sembuh sepenuhnya.Untuk kes tonsil yang teruk, tonsil membengkak dengan saiz besar sehingga pesakit sukar bernafas. Jika berdepan situasi sebegini, pembedahan dilakukan menggunakan kaedah ‘hot tonsilektomi.

Bagi mengelakkan risiko berlakunya radang tonsil, anda dinasihatkan menjaga kebersihan, terutama tangan. Pastikan tangan benar-benar bersih sebelum memasukkan makanan ke dalam mulut.

Haaa ghahaha terbaek kann? :D Tu lah aku ckp, bila dah selsema nie automatik sakit tekak. Smlm otp dgn wan, mulamula okay lagi tau. Tah asl lamalama tu nk cakap pun sakit tekak gila == So aku ckp bukn maen slow smlm haha nseb baek wan dgr :| Hehe sesat cerita psal wan pulak kan sorry ;D

Smbung smbung, haa dlu aku pernah sakit tekak smpi tk boleh minum :| Kalau minum pn tk bole, makan apatah lagi kan. Tahun nie awl tahun slalu jugak sakit tekak, bila g klinik, mcm biasa ahh dktor ckp == 'Puan, tonsil anak puan semakin membesar. Sangat besar bengkaknyaa, kene banyakkan minum air masak ye'. Ahaha tu dah mls nk g klinik bile sakit tekak nie, nty bnde sme jea aku dgr == Tpi yg best dpat sakit nie kan, kene bnyk makan aiskrim woo ;D Ahah and kalau minum air sejuk pn tarahal. Alawehh, kau adaaa? ;p Nida, jgn jealous hahaha.

Cousin aku ada sorgg ada penyakit nie jugak. Dlu dia mcm aku lh, slalu sakit tekak , selsema semua. Skrg dia dah aman damai :| Tahun lpas dia dah operate, heh. Sbb kau dah operate lah, mama pujuk aku operate jugak. Maaa, tnak maa tnak :( Sakit kan? Tggu baru kritikal lahh bru operate hehe bukn bole mati pun :|


No comments:

Post a Comment